Forsvarsmateriell styrker digital kravhåndtering
Forsvarsmateriell landkapasiteter styrker kompetansen på digital kravhåndtering ved å tildele Intech kontrakt innenfor fagområdet.
Intech, med NTNU på laget, fastslår at et fåtall store virksomheter endelig drar i gang kravdigitaliseringen. Konsulentselskapet mener at prisen for digital håndtering tilsvarer manuell, men at forskjellen ligger i multimillionbesparelser og tryggere prosjektgjennomføring.
Noen ting er nesten for utrolig til å være sant. Et eksempel er måten krav blir håndtert på i store prosjekter på hundretalls millioner og flere milliarder kroner.
– Store og små prosjekter har funnet veien inn i avanserte prosjektplanleggingssystemer
hvor vi er verdensledende i Norge. Men, kravhåndtering er der prosjektplanleggingen var før; på gule lapper, emailer, pdf-er og regneark, sier daglig leder Rune Lægreid i konsulentselskapet Intech..
Intech har spesialisert seg på forretningsutvikling, prosjektledelse og fagekspertise relatert til anskaffelser eller endringer i teknologi og prosesser.
– Vi var innovatører på området da vi for seks år siden etablerte digital kravhåndtering som forretningsområde. Nå ruller ballen, sier Lægreid.
Fra tidligere av har Intech Jernbaneverket på kundelisten tilknyttet digital kravhåndtering. Selskapet har også et kompetansesamarbeid med systemleverandøren Polarion fra Tyskland overfor en markedsledende operatør på norsk sokkel. Lægreid forteller at kombinasjon system og kompetanse er sentralt, fordi digital kravhåndtering innebærer et nytt tankesett.
Virksomheter med dårlig kravkontroll havner lett i medias søkelys. Årsaken er budsjettoverskridelser og forsinkelser.
– Det er kostbart å omgjøre fysiske installasjoner i milliardprosjekter som ikke etterkommer krav. Kravene er mange og forskjellige, og kan være for eksempel fra myndigheter, eiere og klasseselskap som DNV GL, sier Lægreid.
Gevinsten er heller ikke bare å unngå noe negativt som å ikke overholde krav, ikke bli forsinket og ikke måtte foreta kostbare omgjøringer. Oppsiden ligger i bedre å systematisere måter å gjennomføre oppgaver på. Dette gjør det enklere å gjenbruke erfaringer og definere egen ”best practice”. Resultat kan bli bedre standardisering, bedre effektivitet og høyere kvalitet.
– Når digital kravhåndtering har hengt så lenge som en moden frukt, kan det skyldes at virksomheter kvier seg for å innføre enda en type styringssystem og kompetanseregime. Kostnader kan ikke vær årsaken. Manuell håndtering er tidkrevende og tungvint. Det faller neppe rimeligere ut enn digital kontroll, sier han.
Forsvarsmateriell landkapasiteter hadde allerede et digitalt kravhåndteringsverktøy på plass. Anbudskonkurransen Intech vant gikk derfor på kompetanse og pris. Målsetningen er å styrke metodikk, prosesser, retningslinjer og opplæring tilknyttet bruk av dette og eventuelt nytt verktøy.
Samarbeid
For å vinne kontrakten allierte konsulentselskapet seg med Cecilia Haskins. Hun er førsteamanuensis i systemteknikk ved NTNU og har jobbet med systemspesifikasjoner i over 30 år. Haskins er innehar sertifiseringen Expert Systems Engineering Professional (ESEP) som går til fagfolk med dokumentert, lang praktisk erfaring og utøvet lederskap.
– Gode anskaffelser starter i et fugleperspektiv hvor det er stort handlingsrom og hvor kvaliteten avhenger av at alle interessenter blir involvert. Men til slutt, etter at perspektivet er snevret inn fra ørnens rike til noe mer konkret, er det ingeniørenes tur. Da skal også alle krav ivaretas – krav som kan forandre seg underveis i prosjektet. Prosjektstørrelsen vokser på alle områder, og det aktualiserer digital kravhåndtering, sier Haskins.