Bestillerkompetanse og Innovasjon — Teknisk Ukeblad 19.09.2013
Offentlige prosjekter kan også legge til rette for at man i prosjektet utvikler nye løsninger ved at partene kommer sammen tidlig og bruker sin kunnskap og kompetanse til å skape noe nytt. Her er «bestillerkompetanse» et stikkord.
Det er viktig at den som får oppdraget ikke hemmes av et anbud som bærer preg av at løsningen allerede er utpekt (ferdigdefinert anbud). De må få et mulighetsrom som gjør at de kan utvikle og implementere nye løsninger. Erfaringen er at samarbeid mellom innkjøpere og leverandører i en tidlig fase i innkjøpsprosessen skaper gode vilkår for innovasjon. Resultat av godt samarbeid i tidlig fase vil gi bestiller mulighet til å tydeliggjøre behovet ytterligere gjennom revidert kravtekst, og derav gi leverandøren økt forståelse av bestillers behov. Dette gjelder ikke bare i bygg- og anleggsprosjekter, men generelt i alle innkjøpsprosesser.
Bestillerkompetanse er bestillers forståelse av hele dette konseptet i gjennomføringen av anskaffelsen.
Se Intechs siste White Paper om kravhåndtering under publikasjoner.